Sanuk

За всеки, който търси банков кредит. Лесно и удобно

Намерете най-добрите условия за ипотечен кредит. Лесно, удобно, безплатно.
info@sanuk.bg
+ 359 2 477 20 40; +359 886 111 473
  • Как работим
  • Кредитен калкулатор
  • Заявка за оферта
  • Кредитни консултации
  • Блог
  • Кои сме ние

Важни стъпки след като станете собственик на имот

29.01.2019 от sanuk

Много от купувачите, особено тези, които купуват имот за първи път, смятат, че всички ангажименти по придобиването приключват с изповядване на сделката, но това не е съвсем така.
Вижте списъка с основните ви задължения като собственик и се уверете, че всичко е наред.
А като приключите, е време да поканите на гости своите приятели в новия си дом!

Деклариране на имота в служба Местни данъци и такси

Срок за деклариране


Съгласно Закона за местните данъци и такси всеки, който е придобил нов имот, независимо дали е ново или старо строителство, или става въпрос за замяна, е длъжен в двумесечен срок от вписването на сделката в Агенция по вписванията да подаде данъчна декларация за облагане с годишен данък.
Ако сте закупили имот на груб строеж, трябва да изчакате сградата да получи разрешение за ползване и едва тогава да го декларирате в двумесечен срок от датата на разрешението.

Къде може да подадете декларацията?


Декларирането се извършва в отдел „Местни данъци и такси“ към общината по местонахождението на имота.

Необходими документи при деклариране на недвижим имот от физически лица


1. Декларация по чл. 14 от ЗМДТ;
2. Документ за собственост /копие/;
3. Разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация /при ново строителство/;
4. Удостоверение за наследници /при наследство/;
5. Решение на ТЕЛК /при основно жилище, когато е приложимо/;
6. Пълномощно /при подаване на декларацията от пълномощник/.

Глоби

 
• При неспазване на срока или грешно подадени данни – от 10 до 400 лв. за физическите лица, по преценка на наказващия орган
• за горепосочените пропуски, но от юридически лица – от 100 до 1000 лв.

Прехвърляне на партидите за режийни услуги

ЧЕЗ България

 
За пререгистрация на битов потребител към ЧЕЗ България е необходимо първо да се уверите, че всички стари задължения са платени. Пререгистрацията се извършва в център на ЧЕЗ България със следните документите:
– Заявление-бланка /попълва се на място/;
– Клиентски номер /ИТН на клиента/;
– Документ за самоличност на собственика на имота;
– Документ за самоличност и пълномощно с нотариална заверка на подписа на собственика/те, ако лицето което прехвърля партидата е пълномощник;
– Документ удостоверяващ правото на собственост върху имота (нотариален акт или друг документ);

ЕВН

 
Новият собственик на имот в Югоизточна България е длъжен в срок от 30 дни да уведоми ЕВН за настъпилата промяна, като подаде следните документи:
– Молба за извършване на услуга – „Смяна на партида“ (за доставка на електроенергия и ТЕЦ)
– Документ удостоверяващ правото на собственост върху имота (нотариален акт или друг документ);
– Съдебно решение;
– Удостоверение за наследници.
Смяна на партида може да извърши и наемателят на обекта, с приложени нотариално заверен договор за наем и нотариално заверено съгласие на собственика.

Софийска вода АД

 
При промяна в собствеността на имота е необходимо новият и/или предишният собственик да уведомят Софийска вода за настъпилата промяна. Обърнете се към един от центровете за обслужване на клиенти на Софийска вода в срок от 30 дни от датата на промяната на собствеността на имота, като представите следните документи:
– Клиентски номер към Софийска вода АД на предишния собственик и актуален отчет на водомерите на имота;
– Заявление /попълва се на място/;
– Документ за собственост на имота (нотариален акт, удостоверение за наследници);

При сключен договор за наем на имота титуляр на партидата може да бъде наемателят. В този случай е необходимо да бъдат представени:
– Договор за наем;
– Писмена декларация – съгласие, с която собственикът на имота се задължава солидарно с наемателя за дължимите суми за ползваните ВиК услуги за времето на действие на договора;

Цената на услугата за промяна на партидите за клиенти, които не са спазили 30 дневния срок е 10,44 лв., изпълнява се до 10 работни дни.

Топлофикация София АД

 
Новият собственик на имота е задължен в срок от 30 дни да уведоми дружеството за настъпилата промяна на собствеността и да представи:
– Заявление по образец /документът може да бъде изтеглен от Интернет страницата на дружеството/;
– Копие от нотариалния акт и нотариално заверен споразумителен протокол за уреждане на годишната изравнителна сметка;

За подробна информация може да се обърнете към клона в съответния район, обслужващ имота. Там ще се извърши и смяната на партидата. Услугата е безплатна.

Други

Регистрация

 
Свържете се с домоуправителя на сградата, в която се намира новото ви жилище, за да извърши необходимите действия по регистрацията ви.

Постоянен адрес

 
Промяна на постоянен адрес можете да направите в общината/кметството по местонахождение на имота. Носете лична карта, акт за раждане и нотариален акт. До 30 дни след това подайте заявление за подмяна и на документите ви за самоличност в съответното РПУ на МВР, за да не бъдете санкционирани.

Личен лекар

 
Промяната се извършва през месец юни и месец декември, освен ако новият ви адрес не е в друго населено място.

Данъчни облекчения

 
Ако сте младо семейство със сключен граждански брак и ипотекираното жилище е единствено за вас, имате право на данъчни облекчения за дължимия от вас данък върху доходите. За да се възползвате, е необходимо да подадете годишна данъчна декларация по ЗДДФЛ.
Ако жилището е основно за вас, имате право на данъчни облекчения за дължимия от вас данък сгради. За да се възползвате, е необходимо да посочите информацията в данъчната декларация по ЗМДТ.

Задължение за регистрация в регистър БУЛСТАТ

 
Това задължение възниква само за чужденци, придобили имот в България. Чужденец, който е придобил имот на територията на Република България е длъжен в срок от 7 дни от датата на придобиването да се регистрира и в регистър БУЛСТАТ, като подаде Заявление за регистрация по чл.3, ал.1, т.10 от Закона за регистър БУЛСТАТ (от чуждестранно физическо лице, което не притежава ЕГН/ЛНЧ). Заявлението можете да изтеглите оттук.

Ако все още търсите подходящ имот и финансираща банка, Sanuk с радост ще ви съдейства в избора на ипотечен кредит, както и на всеки етап от процеса на кандидатстване. Повече за нашите услуги може да намерите тук.

Финансови статии

  • Данъчни облекчения за млади семейства с ипотечен кредит
  • Важни стъпки след като станете собственик на имот
  • Кредитна история и Централен кредитен регистър /ЦКР/
  • Кой вариант е по-добър – да вземете кредит с помощта на кредитен посредник или да се справите сами?
  • 3 съвета за разумно пазаруване на “Black Friday”
  • Какви документи са необходими при кандидатстване за ипотечен кредит?
  • 3 съвета как да договорите по-добри условия по ипотечен кредит
  • 8 финансови понятия, на които всеки родител трябва да научи детето си
  • 10 правила при кандидатстване за кредит
  • 8 финансови съвета за душевен комфорт
  • Преди да купим първия си дом с ипотечен кредит
  • Неограничена отговорност или отговорност, ограничена до размера на обезпечението?
  • Собствен дом или жилище под наем?
  • 5 основни грешки при кандидатстване за ипотечен кредит
  • Първият регистриран кредитен посредник в България
  • Какви са правата на потребителите съгласно законa за ипотечни кредити?
  • 6 финансови съвета за новата 2017г.
  • Как новите регулации за кредитните посредници защитават потребителите?

Първият регистриран кредитен посредник в България

Санук ООД
София 1408
бул. Витоша 139, вход А

info@sanuk.bg
+ 359 2 477 20 40
+359 886 111 473
  • Контакти
  • Общи условия
  • Терминология
  • Препратки
  • Кариери
  • facebook
  • linkedin
Лицензиран посредник от БНБ Комисия за защита на личните данни Член на Асоциацията на кредитните посредници в България

Copyright 2025 Sanuk. All Rights Reserved. Site design handcrafted by Zen Studio.