Много от купувачите, особено тези, които купуват имот за първи път, смятат, че всички ангажименти по придобиването приключват с изповядване на сделката, но това не е съвсем така.
Вижте списъка с основните ви задължения като собственик и се уверете, че всичко е наред.
А като приключите, е време да поканите на гости своите приятели в новия си дом!
Деклариране на имота в служба Местни данъци и такси
Срок за деклариране
Съгласно Закона за местните данъци и такси всеки, който е придобил нов имот, независимо дали е ново или старо строителство, или става въпрос за замяна, е длъжен в двумесечен срок от вписването на сделката в Агенция по вписванията да подаде данъчна декларация за облагане с годишен данък.
Ако сте закупили имот на груб строеж, трябва да изчакате сградата да получи разрешение за ползване и едва тогава да го декларирате в двумесечен срок от датата на разрешението.
Къде може да подадете декларацията?
Декларирането се извършва в отдел „Местни данъци и такси“ към общината по местонахождението на имота.
Необходими документи при деклариране на недвижим имот от физически лица
1. Декларация по чл. 14 от ЗМДТ;
2. Документ за собственост /копие/;
3. Разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация /при ново строителство/;
4. Удостоверение за наследници /при наследство/;
5. Решение на ТЕЛК /при основно жилище, когато е приложимо/;
6. Пълномощно /при подаване на декларацията от пълномощник/.
Глоби
• При неспазване на срока или грешно подадени данни – от 10 до 400 лв. за физическите лица, по преценка на наказващия орган
• за горепосочените пропуски, но от юридически лица – от 100 до 1000 лв.
Прехвърляне на партидите за режийни услуги
ЧЕЗ България
За пререгистрация на битов потребител към ЧЕЗ България е необходимо първо да се уверите, че всички стари задължения са платени. Пререгистрацията се извършва в център на ЧЕЗ България със следните документите:
– Заявление-бланка /попълва се на място/;
– Клиентски номер /ИТН на клиента/;
– Документ за самоличност на собственика на имота;
– Документ за самоличност и пълномощно с нотариална заверка на подписа на собственика/те, ако лицето което прехвърля партидата е пълномощник;
– Документ удостоверяващ правото на собственост върху имота (нотариален акт или друг документ);
ЕВН
Новият собственик на имот в Югоизточна България е длъжен в срок от 30 дни да уведоми ЕВН за настъпилата промяна, като подаде следните документи:
– Молба за извършване на услуга – „Смяна на партида“ (за доставка на електроенергия и ТЕЦ)
– Документ удостоверяващ правото на собственост върху имота (нотариален акт или друг документ);
– Съдебно решение;
– Удостоверение за наследници.
Смяна на партида може да извърши и наемателят на обекта, с приложени нотариално заверен договор за наем и нотариално заверено съгласие на собственика.
Софийска вода АД
При промяна в собствеността на имота е необходимо новият и/или предишният собственик да уведомят Софийска вода за настъпилата промяна. Обърнете се към един от центровете за обслужване на клиенти на Софийска вода в срок от 30 дни от датата на промяната на собствеността на имота, като представите следните документи:
– Клиентски номер към Софийска вода АД на предишния собственик и актуален отчет на водомерите на имота;
– Заявление /попълва се на място/;
– Документ за собственост на имота (нотариален акт, удостоверение за наследници);
При сключен договор за наем на имота титуляр на партидата може да бъде наемателят. В този случай е необходимо да бъдат представени:
– Договор за наем;
– Писмена декларация – съгласие, с която собственикът на имота се задължава солидарно с наемателя за дължимите суми за ползваните ВиК услуги за времето на действие на договора;
Цената на услугата за промяна на партидите за клиенти, които не са спазили 30 дневния срок е 10,44 лв., изпълнява се до 10 работни дни.
Топлофикация София АД
Новият собственик на имота е задължен в срок от 30 дни да уведоми дружеството за настъпилата промяна на собствеността и да представи:
– Заявление по образец /документът може да бъде изтеглен от Интернет страницата на дружеството/;
– Копие от нотариалния акт и нотариално заверен споразумителен протокол за уреждане на годишната изравнителна сметка;
За подробна информация може да се обърнете към клона в съответния район, обслужващ имота. Там ще се извърши и смяната на партидата. Услугата е безплатна.
Други
Регистрация
Свържете се с домоуправителя на сградата, в която се намира новото ви жилище, за да извърши необходимите действия по регистрацията ви.
Постоянен адрес
Промяна на постоянен адрес можете да направите в общината/кметството по местонахождение на имота. Носете лична карта, акт за раждане и нотариален акт. До 30 дни след това подайте заявление за подмяна и на документите ви за самоличност в съответното РПУ на МВР, за да не бъдете санкционирани.
Личен лекар
Промяната се извършва през месец юни и месец декември, освен ако новият ви адрес не е в друго населено място.
Данъчни облекчения
Ако сте младо семейство със сключен граждански брак и ипотекираното жилище е единствено за вас, имате право на данъчни облекчения за дължимия от вас данък върху доходите. За да се възползвате, е необходимо да подадете годишна данъчна декларация по ЗДДФЛ.
Ако жилището е основно за вас, имате право на данъчни облекчения за дължимия от вас данък сгради. За да се възползвате, е необходимо да посочите информацията в данъчната декларация по ЗМДТ.
Задължение за регистрация в регистър БУЛСТАТ
Това задължение възниква само за чужденци, придобили имот в България. Чужденец, който е придобил имот на територията на Република България е длъжен в срок от 7 дни от датата на придобиването да се регистрира и в регистър БУЛСТАТ, като подаде Заявление за регистрация по чл.3, ал.1, т.10 от Закона за регистър БУЛСТАТ (от чуждестранно физическо лице, което не притежава ЕГН/ЛНЧ). Заявлението можете да изтеглите оттук.
Ако все още търсите подходящ имот и финансираща банка, Sanuk с радост ще ви съдейства в избора на ипотечен кредит, както и на всеки етап от процеса на кандидатстване. Повече за нашите услуги може да намерите тук.
Вашият коментар